Som nystartat företag kan det vara svårt att nå ut till nya kunder. Genom att driva trafik till din hemsida med hjälp av digitala kampanjer kan du nå igenom bruset och attrahera en ny publik.
För att lyckas med att nå ut, är det mest effektivt att jobba med att förbättra ditt sökresultat på Google – både genom köpta annonser och genom att långsiktigt och strategiskt förbättra ditt organiska sökresultat.
Såhär beskriver Google skillnaden mellan annonser och organiska sökresultat:
Låt oss säga att du marknadsför dina produkter eller tjänster med Google Ads, Googles plattform för onlineannonsering. När någon gör en Google-sökning på termer relaterade till din verksamhet, kan din annons visas högst upp eller längst ner på Googles sökresultatsida med en annonsetikett. Annonsens placering baseras främst på hur relevant och användbar den är till personens sökning, ditt bud och några andra faktorer.
Den andra delen av sidan visar ”organiska” sökresultat. Det är kostnadsfria länkar till webbplatser vars innehåll är direkt relaterat till användarens sökning. Ju mer relevant webbplatsen är för söktermen, desto högre upp på sidan visas länken. Din relaterade webbplats kan visas i det här avsnittet, men inte din annons.
Tre saker att tänka på vid sökordsannonser
Att synas organiskt kan ta tid och det är ett kontinuerligt arbete att nå högt i sökmotorerna. Att ha en webbplats som matchar dina potentiella kunders sökningar hjälper dig att nå dina mål med högre placeringar. Genom att få besökare att landa på rätt sidor, med få trösklar, gör du det lättare för dem att exempelvis ta kontakt eller göra ett direktköp via sina sökningar.
Genom betald annonsering kan du istället synas direkt och driva trafik till dessa sidor. Du betalar per klick på dina annonser och syns därefter vid rätt tillfälle. Att vara aktiv i din annonsering och kontinuerligt optimera dina kampanjer hjälper dig att skapa lönsamhet. Du får även en insikt i vilka sökord som gör att du får nya kunder och kan på så sätt arbeta med din webbplats för att nå högre på dessa sökord organiskt. För att lyckas med din annonsering bör du tänka på följande:
1. Undersök och förstå din målgrupp noga
Använd din målgruppskännedom från Startup-programmet och empatisera med de problem dina kunder försöker lösa. Sätt dig in i deras vardag. Vilka ord skulle du söka efter om du var i deras situation? Vilket språk och vilka uttryck använder dem? Titta på hur framgångsrika konkurrenter uttrycker sig och anpassa insikterna till din verksamhet.
2. Ha specifika mål med dina annonser och landningssidor
Tänk noga igenom vad du vill åstadkomma med dina digitala kampanjer. Sätt sedan tydliga, mätbara mål. Anpassa därefter en specifik landningssida med tydlig information som uppmanar till det beteende du vill att dina potentiella kunder ska uppvisa, för att du ska nå dina mål.
3. Testa, utvärdera och anpassa ofta
Digital annonsering är aldrig ett ”färdigt” arbete. För att upprätthålla en lyckad digital närvaro måste du hela tiden anpassa den efter det konstant föränderliga digitala landskapet. Testa till exempel små variationer på saker som copy, sökord och knapplaceringar för att hitta den kombination som passar din målgrupp bäst.
Google partner-byrån SEMIO
Låter det här med digital annonsering krångligt? Boka in vår kostnadsfria föreläsning Digital marknadsföring – öka din synlighet på webben där vi går igenom det här i detalj. Föreläsningen hålls i samarbete med SEMIO.
SEMIO är en transparent Google partner-byrå med fokus på lönsamma digitala kampanjer. SEMIO tar helhetsansvaret för att skapa värde åt sina kunder genom digital synlighet. De har kunder som tjänsteproducerande företag inom B2B och B2C, E-handlare och ideella organisationer.
– Vi ser många entreprenörer och nystartade företag som testar att annonsera själva utan att riktigt lyckas. Vi har lång erfarenhet att hjälpa företag få fler kunder och blir en väldigt kostnadseffektiv och långsiktig partner samtidigt som de slipper stressen av att sätta sig in i det tekniska. Våra kunder har full koll på vad vi levererar då vi arbetar helt transparent som tillsammans med vår expertis hjälper dem att driva sin digitala affär framåt, säger Jonnie Hiltula SEM-specialist och grundare av SEMIO.
Vill du anlita SEMIO så erbjuder de Startup Sthlms medlemmar 20% rabatt på uppstartskostnaden – ange koden ”Startupsthlm” vid kontakt med SEMIO. Det går även att boka vår kostnadsfria föreläsning Digital marknadsföring – öka din synlighet på webben som hålls i samarbete med SEMIO.