fbpx
NYHETER OCH INSPIRATION

Fem framgångsfaktorer bakom Estrid

Alumni


Estrid har på kort tid vunnit en ny generations förtroende med sina veganska rakhyvlar – mycket tack vare ett transparent och lyhört varumärke. “Sikta högt, men premiera speed” säger medgrundaren Ben Eliass.

Med visionen att motverka osunda kroppsideal har Estrid fullkomligt exploderat på den nordiska e-handelsscenen och etablerat sig som den självklara uppstickaren inom kropps- och intimvård.

“Vi lägger ingen värdering i hur, var, när eller om man rakar sig. Estrid är vårt sätt ta tillbaka rätten över vår egen kroppsbehåring utan förelagda ideal. Vi är inte rädda för att visa upp kvinnor med hår till skillnad från andra rakhyvelsmärken, vi vill hylla det och visa hur verkligheten faktiskt ser ut.” säger Nadia och Amanda bakom Estrid.

I uppstartsfasen var Estrid på innovationsrådgivning hos Startup Sthlm. Sen dess har de tagit marknaden med storm, mycket tack vare ett varumärke som kunderna älskat och velat visa upp. För att lära oss mer om hur de byggt sitt företag och varumärke bjöd vi in Ben Eliass, medgrundare i Estrid, till vår samtalsserie Från idé till företag. Där berättade han om deras resa, vad de lärt sig längs vägen och avslutade med att dela med sig av sina fem bästa tips:

 

Ha nära kontakt med dina kunder

 

“Kommunikation är livsviktigt i en relation – inte minst i relationen du har till dina kunder. Var i kontakt med dem, ofta och på olika sätt för att tidigt snappa upp feedback. Är du VD? Sitt på kundsupporten någon dag i månaden, för att inte tappa den där livsviktiga kundnärheten. Skapa en chatt-grupp där ni bjuder in de mest aktiva kunderna och facilitera en konversation med dem. Vad gillar de? Vad saknar de? Ta reda på hur ni kan tillgodose era kunders behov och se till att betala dem för deras tid. Skicka ut gratisprodukter och goodie bags, få dem att känna sig uppskattade och du kommer att få ännu mer ovärderlig information tillbaka.”

 

Tänk på bandbredden

 

“Bara för att du kan göra allting själv betyder det inte att du borde göra det. Tänk på energinivåerna och arbetskapaciteten. Vad är viktigast att lägga tid på? Vilket arbete är det bara ni som kan göra tillräckligt bra? I början kan det vara värt att betala en extern partner för mer monotona delar, till exempel logistik, för att frigöra bandredd att satsa på expansion. Då kan ni snabbare växa till den storlek att ni har tillräcklig arbetskapacitet in-house för att sköta hela produktionskedjan.”

 

Prata om kulturen

 

“Ingen skapar ett bolag själv. Sekunden du börjar samarbeta med någon bör ni se till att prata om vilken kultur ni vill bygga. Skapa ett culture deck där ni sammanfattar och går igenom vilka egenskaper som ska kultiveras och vilka gemensamma värdegrunder ni vill bygga i teamet. Prata om er kultur och uppdatera den ofta. Visa upp den utåt och i kundmöten. Bygg in kulturen som en kompass och grundpelare i ert företag redan från första början.”

 

Var beredd på att det kommer vara tufft

 

“Det är en klyscha – men det kräver otroligt hårt jobb att bygga ett bolag. Det kommer inte att vara lätt. Det kommer att krävas uppoffringar, sena kvällar och slit. Var beredd på det, se till att alla i ditt team är med på det och att alla är redo för att göra jobbet. Se till att utrusta er med verktyg för att hantera stress och motgångar. Det kan vara att kontinuerligt stämma av hur teamet mår, att göra saker tillsammans utanför kontoret och att verkligen fira era framgångar.”

 

Sikta högt men premiera speed

 

“Sikta högt. Jämför dig med de bästa du vet. Grundkvalitén ska vara där uppe. Var sen beredd på att det inte alltid når dit i varje detaljfråga. Sikta högt men premiera speed. Om varje detalj ska ältas i ända kommer ni inte framåt. Vissa områden kommer att klicka utan att ni behöver kompromissa och ju mer rutin ni får in, desto fler blir de områdena.”

 

Du kan följa Estrids resa på Facebook och Instagram.

 


Nästa frukostsamtal i serien Från idé till företag handlar om hållbart företagande och hålls torsdagen 10/10 mellan 07.30 – 09.00 i SEB:s lokaler på Stureplan 2.

 

Dela artikel:

Christopher

Kommunikatör & Kreatör, Startup Sthlm

christopher.backholm@startupstockholm.se