Vem kan vara egenanställd?
En egenanställning är till för dig som vill utföra tillfälliga uppdrag åt olika uppdragsgivare, men du vill inte starta eget företag. Kanske vill du testa din idé och börja med att se hur många uppdrag du kan få eller så är du mer intresserad av dina uppdrag än att sköta det administrativa, då kan egenanställning vara ett alternativ. Vissa branscher passar mer eller mindre bra att köra genom ett egenanställningsföretag. Säljer du en tjänst funkar det bra men säljer du produkter så kan det bli lite komplicerat.
Varför ska man bli egenanställd?
Att vara egenanställd är för den som vill testa sina vingar, som har sido-uppdrag till en annan sysselsättning (ett egenanställningsuppdrag kan inte fakturera din arbetsgivare för arbete du gör i en anställning), mm. Det finns många olika anledningar till att välja egenanställning, en kan vara att vissa uppdragsgivare bara vill anlita uppdragstagare med F-skatt och då kan egenanställning vara en lösning utan att du behöver registrera ett företag.
Vad innebär det?
Genom att bli egenanställd så är det som att du, när du ansluter dig till ett egenanställningsföretag, får en arbetsgivare som sköter allt det administrativa för dina uppdrag mot att du betalar dem överenskommen provision/summa. Egenanställningsföretaget sköter de administrativa bitarna så som fakturering, lön och skatter. Det är dem och inte du som är godkänd för F-skatt. Det är du som hittar uppdrag/kunder och utför arbetet men det är anställningsföretaget som är avtalspart mot kunderna.
Hur går det till?
Du letar reda på dina kunder och säljer in dig och det du kan erbjuda dem. Du tar emot uppdrag och måste i din kommunikation med eventuella kunder vara tydlig med att det är ett egenanställningsföretag som är deras juridiska uppdragstagare och som är godkänd för F-skatt. Detta innebär att du först ska ansluta dig till ett egenanställningsföretag innan du tar emot uppdrag, detta då du måste komma överens med egenanställningsföretaget om vilka typer av uppdrag du tänker ta dig an.
När uppdraget är genomfört och slutfört så är det du som lämnar in fakturaunderlag till egenanställningsföretaget som då kan skicka ut en faktura till kunden/-erna. Kunden betalar egenanställningsföretaget som gör avdrag för provision, utlägg för eventuella kostnader, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt innan de betalar ut till dig. När du får betalt styrs av det avtal du har med egenanställningsföretaget.
Hur gör man med eventuella kostnader man har för att genomföra uppdraget?
Vissa uppdrag man gör kommer kräva material i form av verktyg, datorprogram eller liknande. Vid inköp av material som förbrukas under ett uppdrag får egenanställningsföretaget dra av kostnader åt dig. Dock så får du i regel inte avdrag för material som inte riktar sig till ett speciellt uppdrag. Exempel på något sådant är en dator, vilket du oftast använder till mer än ett uppdrag.
Hur fungerar det med pension, A-kassa, dekleration när man är egenanställd?
Då du får lön och din ”arbetsgivare” betalar arbetsgivaravgift så betalas din pensionsavgift in till din allmänna pension, dock är det inte säkert att du som egenanställd har tjänstepension (beror på avtal). Vilken summa som betalas till din allmänna pension beror på din lön.
Din rätt till ersättning i form av A-kassa mellan uppdrag kan variera och beslut fattas efter en individuell bedömning. För att få ett korrekt svar på vad som gäller för dig och din situation så måste du vända dig till din A-kassa.
För frågor som rör deklarationen i form av reseersättning, avdrag, skatt, friskvårdscheck, mm. så är det skatteverket man ska vända sig till, du kan hitta mer information här hos Skatteverket annars kan du vända dig till deras kundtjänst.
Källa: Verksamt.se
Ellinor Westin
ellinor.westin@startupstockholm.se