NYHETER OCH INSPIRATION

Att starta företag – viktiga saker att tänka på

Lidingö


Allas väg till sitt företagande är olika och vägen från att du får din idé till att det är ett fullfjädrat företag som enligt dina mått mätt har lyckats kan ta olika lång tid och kan innebära både framgångar och motgångar. Även om resan varierar så finns det några grundstenar som alla lyckade företagare måste ha koll på och det är som följer.

Vem är din kund?

För att ett företag ska få intäkter så krävs det kunder. En kund kan se olika ut beroende på vad din företagsidé är, det kan vara ett företag eller en individuell konsument. Så en viktig fråga att ställa sig är vilken din målgrupp är och om denna målgrupp faktiskt är intresserad av din produkt/tjänst.

Så här kan du göra:

Börja med att tänka ut olika exempelkunder, exempelvis:

Företagskund – Ett mindre företag med 5-10 anställda som arbetar med service
Enskild individ – Ung tjej som bor i Stockholmsområdet.

När du har bättre koll på vilken din tänkta kund är så kan du enklare göra research på om din målgrupp är en väldigt liten, kan finnas för och nackdelar med båda. Du kan även ta nästa steg och vända dig till din målgrupp för att se om intresse finns för din produkt/tjänst. Detta går att göra på många olika sätt, enkätundersökningar, fysiska möten, mm.

Du kan hela tiden förändra och förbättra din affärsidé genom att analysera din kund och prata med din kund. Visar det sig att din målgrupp är för smal då kan du fundera på möjligheten att nå ut till en bredare målgrupp och tvärtom.

Nu när du vet vem din kund är så är det viktigt att få koll på marknaden.

Vilken marknad finns det för din tjänst/produkt?

Redan i skolan får vi lära oss om utbud och efterfrågan, vid start av företag är det bra att ta hjälp av denna lärdom. Finns den produkt/tjänst som du vill starta ett företag kring redan på marknaden? Viktigt att göra sin research här och ta reda på vilka bolag som redan har samma eller liknande produkt eller tjänst som du tänker erbjuda och hur du skiljer dig från dem.

I vissa fall kan det vara här du märker att din idé är väldigt lik ett redan existerande företag och du måste twista din idé en aning för att kunna locka kunder eller lyckas med din idé. Det kan även vara i det här stadiet du märker att du har något unikt och nytt för marknaden, en innovation. Att scanna av marknaden och ha koll på vad som finns och inte finns internationellt, nationellt, regionalt och lokalt är alltid bra för att slippa spendera pengar som inte leder till något bra.

Marknadsundersökning kan göras i flera steg och på olika sätt:

Steg 1: Googla
Steg 2: Fråga vänner och bekanta om de känner till något liknande.
Steg 3: Kontakta personer som drivit liknande verksamheter på samma nivå/samma område.

När du fått bättre koll på vilka liknande företag som finns på marknaden, vilka som lyckats och misslyckats samt vilka som konkurrerar om din målgrupp så får du än en gång möjlighet att förändra och förbättra din idé.

Tänk på att: En lokal där det tidigare har drivits pizzeria, bageri och lokal krog och där alla har gått i konkurs troligtvis inte är det bästa stället för dig att starta ett fik. Troligt är att intresset för matrelaterade verksamheter i det området där denna lokal finns inte är så stort. Då är det bra om man innan man till exempel skriver på eventuella avtal kollar vad anledningen till konkurs var samt tar reda på om dina tänkta kunder finns i det området och om de skulle handla av dig.

När du har koll på din kund, marknaden och efterfrågan så är det dags att få koll på dig som företagare.

Vilka styrkor/svagheter har du som företagare?

Vi har alla styrkor och svagheter i livet och detsamma gäller när det kommer till att starta företag. Det viktiga är att identifiera dessa styrkor och svagheter så att man kan hantera dem och se till att dem inte påverkar företaget.

Många är vi som inför ett viktigt beslut har gjort listor för fördelar och nackdelar med beslutet och sedan valt utifrån vad som vägt tyngst. Likt denna lista kan du göra med dina styrkor och svagheter.

Exempel:

Styrka: Tålmodig, arbetserfarenhet inom området, säljare, noggrann, har nätverk.
Svaghet: Ekonomiskt inkompetent, trögstartad, pedant.

Det som är bra med listan över styrkor och svagheter är att den som väger tyngst inte behöver definiera ditt val att starta företag. Du kan alltid väga upp genom att ta in kompetens från annat håll eller teama upp med någon. Är du ekonomiskt inkompetent, då finns det alltid någon annan som älskar ekonomi och som är en perfect match för dig och ditt företag. Likaså om du är trögstartad, kanske behöver du en vän som kan ge dig en spark i baken och en knuff framåt.

Vad är nästa steg?

Nu när du har koll på kund, marknad, efterfrågan samt dina styrkor och svagheter som företagare då är det dags att ta nästa steg. Det skulle tillexempel kunna vara att undersöka vilka utgifter och inkomster din företagsidé skulle innebära och vilka praktiska saker du måste förbereda innan du kan kicka igång på allvar.

För vissa är nästa steg egenanställning (länk) för att testa i liten skala och få betalt för mindre uppdrag. För andra är finansiering (länk) nästa steg, sen finns det dem där nästa steg är avtalsskrivningar (länk) med leverantörer och hyresvärdar. Någonstans i denna veva kan det även vara dags att registrera företaget och dess namn detta görs på verksamt.se (länk).

Viktigaste av allt efter att du gjort detta och vågat ta klivet och gjort en företagsstart av en genomtänkt affärsidé är att klappa dig själv på axeln. Du är bra och modig som kommit så här långt och nu är det bara att tuta och köra. Mycket hårt arbete kommer krävas men det är värt det i slutändan. Kämpa på och glöm inte att be om hjälp.


NABC

Ett verktyg för att arbeta fram svar på ovanstående frågeställningar är NABC.

Need: Vilket behov finns för din produkt/tjänst?
Approach: Hur täcker du upp kundens behov?
Benefit: Vilka fördelar har dina kunder av att använda din produkt/tjänst?
Competition: Vilka konkurrenter finns?

Dela artikel: